کروناویروس جدید دقیقاً مانند HIV به سلول های T حمله و آنها را نابود می کند

13 آوریل 2020 - سیستم ایمنی بدن اجزای زیادی دارد که در محافظت از بدن در مقابل مهاجمان خارجی با یکدیگر همکاری می کنند. یکی از مهمترین انواع سلولهای ایمنی، نوعی گلبول سفید به نام لنفوسیتهای T یا سلولهای T هستند که به عنوان هسته ی ایمنی اکتسابی یا تطبیقی ​​عمل می کند، سیستمی که پاسخ ایمنی را در برابر عوامل بیماری زای خاص تغییر می دهد.

اکنون، تیمی از محققان آمریکایی و چینی شواهدی از حمله ی کرونا ویروس جدید به لنفوسیت های T  را ارائه نموده اند. این یافته های نگران کننده، قدرت مخرب coronavirus جدید را که می تواند سیستم ایمنی بدن را از بین ببرد، برجسته می کند.

کرونا ویروس ها مدتهاست که در انسان ایجاد مشکل می کنند. اگرچه بسیاری از نسخه های این ویروس فقط باعث علائم خفیفی مانند سرماخوردگی می شوند. با این حال، سه نوع از این ویروس ها اخیر باعث بیماریهای مهلکی شده اند: سندرم حاد تنفسی (SARS) در سال 2002 در چین ، سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS)  در عربستان سعودی در سال 2012 و بیماری همه گیر جهانی کووید-19 ، که اولین بار در دسامبر 2019 در شهر ووهان چین پدیدار شد.

تأثیر شیوع کرونا ویروس قبلی در سالهای 2002 و 2012 در مقایسه با اثرات SARS-CoV-2 ، خفیف بوده است. تنها در طی چند ماه، این کروناویروس جدید(SARS-CoV-2) ، باعث تعطیلی بیشتر کشورها و ویرانی اقتصاد جهان شده است. بیش از 2 میلیون نفر به آن آلوده شده اند که بیش از توان سیستم های مراقبت های بهداشتی کشورها است.

در همین حال، دانشمندان در سراسر جهان با امید به یافتن یک روش درمانی یا معالجه، در حال بررسی و گرداوری اطلاعات بیشتر در مورد SARS-CoV-2 هستند. اکنون، این کشف غافلگیرکننده ی محققان باعث روشن شدن قدرت این ویروس جدید شده است، زیرا این ویروس سلولهای ایمنی قدرتمند بدن را که قرار است با آن مبارزه کنند، از بین می برد.

محققان دانشگاه فودان در شانگهای و محققان مرکز خون در نیویورک، عملکرد ویروس را در رده های سلولی لنفوسیت های T بررسی کرده اند.

یافته های آنها در ژورنال Cellular & Molecular Immunology منتشر شد. با کمال تعجب محققان متوجه شدند هنگامی که کروناویروس و سلول T با یکدیگر در تماس قرار می گیرند، سلول T طعمه ی کورنا ویروس می شود، ساختاری در spike ویروس(برجستگی های روی ویروس) وجود دارد که باعث پیوستن پاکت ویروسی به غشای سلولی می شود(فیوژن). پس از آن، ژنهای ویروس وارد سلول T شده و آن را تحت الشعاع قرار می دهند، و در حقیقت آن را به گروگان می گیرند و توانایی محافظت از بدن را در سلول T غیرفعال می کنند.

سپس محققان سلولهای T را در معرض ویروس SARS و یک کورونا ویروس دیگر قرار دادند، اما این پاتوژن ها قادر به آلوده کردن سلول های T نبودند. محققان گمان می کنند ویروس SARS که در سال 2002 تا 2003 باعث شیوع سندرم حاد تنفسی شد، فاقد عملکرد فیوژن غشایی است. این ویروس فقط می تواند سلولهایی را که پروتئین گیرنده ی خاصی بنام آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین 2 (ACE2) دارند، آلوده کند. سلولهای T ، تنها دارای چند پروتئین گیرنده ی ACE2 هستند.

این یک کشف مهم است، تأثیر SARS-CoV-2 بر سلول های T ، ممکن است نشان دهد که چرا این بیماری به سرعت در حال گسترش است، و بسیاری از افراد را در سراسر جهان آلوده کرده است. همچنین توضیح می دهد که چرا برخی از افراد آسیب پذیر، در معرض خطر مرگ ناشی از این عفونت قرار دارند، از جمله افرادی که بیش از 65 سال سن دارند، افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند و افرادی که دارای بیماری های اساسی مانند بیماری ریوی، بیماری قلبی، دیابت و فشار خون هستند.

تحقیقات بیشتر نشان داد به بدن بیمارانی که از COVID-19 درگذشته اند، هم آسیبهایی مشابه با SARS و هم آسیبهای مشابه با HIV ، وارد شده است. همچنین، محققان دریافتند بر خلاف HIV ، که سلول های T  معیوب تکثیر می شوند، اما در کرونا ویروس جدید سلول های T  تکثیر نمی شوند، این نشان می دهد که سلول های T و ویروس ممکن است در نهایت در کنار یکدیگر بمیرند.

منبع:

Cellular & Molecular Immunology. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32231345

 

 

https://www.news-medical.net/news/20200413/Novel-coronavirus-attacks-and-destroys-T-cells-just-like-HIV.aspx